غلامحسین یوسفی (زادهٔ ۱۳۰۶ در مشهد) پس از تحصیلات آغازین در مشهد، به تهران رفت و تا دکتری زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تحصیل کرد. از ۱۳۲۹ به تدریس در دبیرستانهای مشهد پرداخت و دورهٔ کارشناسی حقوق دانشگاه تهران را هم گذراند. سپس تدریس در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه فردوسی را آغاز کرد و تصدی تربیت معلم خراسان را نیز عهدهدار شد. ایشان تا سال ۱۳۵۸ تدریس کرد و پس از آن، به پژوهش ادامه داد و سفرهای مطالعاتی به کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا داشت. تصحیح متون از زمینههای موردعلاقهٔ دکتر یوسفی بود.
از آثار تصنیفی، ترجمهای، و تصحیحیِ اوست: «ابومسلم سردار خراسان»، «کاغذ زر»، «تحقیق دربارهٔ سعدی»، و «شیوههای نقد ادبی»، «گلستان»، «بوستان (سعدینامه)». وی به عضویت فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب شد، اما بهدلیل بیماری استعفا داد و در ۱۴ آذر ۱۳۶۹ دار فانی را وداع گفت.
@cheshmocheragh
گروه زبان وادبیات فارسی ناحیه 1 کرمانشاه...
ما را در سایت گروه زبان وادبیات فارسی ناحیه 1 کرمانشاه دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 168 تاريخ: دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت: 17:05